Mjøsa Hesteklinikk på seminar om mage-/tarmlidelser hos hund og katt

Selv om vi først og fremst er en hesteklinikk har vi mange hunder og katter blant våre pasienter. Derfor er vi opptatt av å holde oss faglig oppdatert på nyere viten om hund og katt. Klinikkveterinær Lisel Huse Olsen og assistentene Karina Johannessen og Siri Anette Brandtzæg deltok i helgen på et seminar om mage-/tarmlidelser hos hund og katt. Seminaret ble arrangert av VetSentrum i samarbeid med Orion Pharma, Royal Canine og Jan F. Andersen AS.

Tema på lørdag var hvordan vi systematisk kan utrede kronisk oppkast og diaré, kronisk inflammatorisk tarmsykdom (IDB) og pankreatitt hos hund og katt. Vi fikk også presentert hvilke medikamenter som er anbefalt ved behandling av de ulike lidelsene. Foreleser var veterinær Ellen Skancke, DVM, PhD. Hun er førsteamanuensis ved NBMU/Veterinærhøgskolen og tok sin doktorgrad i 1990 på sykdommer knyttet til fordøyelsessystemet hos hund. I dag er hun veileder for PhD-studenter innen veterinær gastroenterologi, og har forelest ved flere norske og internasjonale seminarer og kongresser gjennom mange år.

Søndag var det hjertesykdommer hos hund og katt som var tema. Vi fikk en innføring typiske hjertelidelser hos hund og katt, bruk og tolkning av EKG (elektrokardiagram), diagnostisering og behandling av arytmi (feil i hjerterytmen), anestesi av hjertepasienter og hjerte-/lungeredning. Foreleser var veterinær Liva Ihle Vatne, GPCertFeIP, CertVC. Hun er utdannet ved R(D)SVS i Edinburgh, Storbritannia og har siden 2002 hatt en spesiell interesse for kardiologi (hjertemedisin). I dag jobber hun med kardiologi på fulltid hos Anicura og tar imot henvisninger fra hele landet for utredning, behandling og operasjoner av hjertepasienter.

Populært
Nytt