Temakveld om polyneuropati (silosyke) hos hest

Det er fortsatt ledige plasser på vår temakveld om polyneuropati (silosyke) hos hest førstkommende onsdag 28.02.18 kl. 18.00.

Hester som fôres med plastpakket grovfôr ser ut til å ha en økt risiko for å få sykdommen Polyneuropati (AEP), spesielt utover vinteren og mot våren. Typiske symptomer på sykdommen er at hesten får ulike grader av lammelse i bakbeina. Hesten lander på framsiden av kodene (overkoding), og i de mer alvorlige tilfellene blir hesten lammet i bakparten. På tross av at Norge har langt færre hester enn nabolandene Sverige og Finland, er antallet tilfeller betydelig høyere hos oss. Sykdommen har et stort dyrevernsaspekt ettersom hester vil være syke i måneder. I ca. 1/3 av tilfellene fører også sykdommen til avliving av hesten.

Veterinær Siv Hanche-Olsen er Europeisk spesialist i indremedisin og hun forsker på nervesykdommen AEP hos hest. I 2017 fullførte hun doktorgraden med avhandling “Acquired Equine Polyneuropathy -clinical, pathological and epidemiological aspects”. Onsdag 28.02. kommer hun til Mjøsa hesteklinikk for å fortelle om "siste nytt" innenfor forskningen på denne mystiske sykdommen.

Inngang kr. 250.- Det blir enkel servering. Bindende påmelding til post@mjosa-hesteklinikk.com eller på telefon 625 76142.

Tid: Onsdag 28.02.18 kl. 18.00-20.00

Sted: Mjøsa hesteklinikk, Vestbygdvegen 170, 2335 Stange.

Butikken vår er åpen hvis du trenger pleiemidler til hest, hund og katt, tilskudd, utstyr eller fôr (hund og katt). Hos oss kan du betale med kort og VIPPS.

Populært
Nytt